Zásady zdravého opaľovania sa

Po dlhej a vyčerpávajúcej zime tu opäť máme teplé počasie a všetci si plnými dúškami vychutnávame blahodárne lúče. Iste každý z Vás pozná ten pocit, keď nastavíte tvár slnku a cítite, ako sa Vám teplo vsakuje do pokožky a cítite sa vtedy neskutočne dobre. Netreba sa tomu čudovať. Slnečné lúče sú nevyhnutným zdrojom vitamínu D, pričom jeho nedostatok môže mať za následok osteoropózu – rednutie kostí. Tak ako rastliny, a všetko živé, aj ľudia potrebujú na zdravé a bezproblémové fungovanie slnko, preto sa mu netreba vyhýbať, avšak je nutné mať na pamäti zásady zdravého opaľovania, aby ste neskončili s vážnymi popáleninami, alebo v horšom prípade s rakovinou kože.


Aký ste fototyp?


Vo všetkých článkoch o opaľovaní sa dookola omieľa slovo fototyp. Čo to teda je? Každý človek sa narodí s určitým typom kože. Záleží to od toho akých máme rodičov, čiže aké máme genetické predispozície k tomu, či sa opálime dohneda, alebo do pár minút pri pobyte na slnku nám pokožka sčervenie. 
Zdroj: suntan-onthego.com

Podľa toho, akú máme pokožku sa musíme o ňu starať poctivo celý život. Takže ak máte tmavovlasú kamošku, ktorá je zakaždým krásne dohneda opálená a Vy ste pehavá a bledá blondína, v žiadnom prípade s ňou neabsolvujte opaľovacie maratóny – nikdy to totiž nemôže skončiť dobre. Všetci sa musíme naučiť rešpektovať to, ako sme sa narodili, pretože nemôžeme tlačiť hranice našej prirodzenosti niekam, kde nepatria.


Základom zdravého a PEKNÉHO opálenia je prispôsobiť pobyt na slnku svojmu fototypu. Jedine tak sa vyhnete spáleniu a poškodeniu pokožky. V rámci Európy rozlišujeme štyri základné fototypy:

Fototyp


Charakteristika


Označenie


Negatívna reakcia na slnko


Opálenie


Možný pobyt na slnku bez ochrany
(minúty)


  I


Veľmi svetlá pleť, množstvo pieh, ryšavé, alebo blond vlasy, modré, alebo zelené oči


keltský typ


Následky sú najbolestivejšie, červená pokožka


nikdy nestmavne a po niekoľkých dňoch sa začne lúpať


5 - 10


  II


Svetlá pleť, málo pieh, vlasy blond, oči modré, zelené, sivé


Európan so svetlou pleťou


bolestivá


Pokožka stmavne len málo


10 - 20


  III


Pleť svetlá až svetlohnedá, žiadne pehy, vlasy hnedé, až tmavohnedé, oči sivé, hnedé


Európan s tmavou pleťou


málokedy, mierna


dohneda


20 - 30


  IV


pleť hnedá, alebo olivová, vlasy tmavohnedé až čierne, oči tmavé


stredomorský typ


žiadna


rýchle, silné


40





Ak ste už podľa tejto tabuľky úspešne určili svoj fototyp, potom zistíte o aký čas môžete predĺžiť svoj pobyt na slnku. Keď ste si kúpili opaľovací krém s faktorom SPF (Sun Protection Factor) 8, jednoducho vynásobte toto číslo časom, ktorý môžete stráviť bez ochrany na slnku podľa svojho fototypu.


Zásady zdravého opaľovania sa
Zdroj: suffolkspraytanning.co.uk

Takže ak ste fototyp II a máte krém s SPF 8 môžete sa pohybovať na slnku po nakrémovaní 80 – 160 minút.

Čo sa vlastne pri pobyte na slnku deje?


Tmavnutie kože má na svedomí farbivo melanín, ktorý funguje ako prirodzený kožný filter, pričom pohlcuje niektoré zložky slnečného žiarenia. Schopnosť tvoriť melanín je priamo úmerná fototypu Vašej pokožky. Logicky, najnižšiu schopnosť tvoriť melanín majú deti a ľudia s prirodzene svetlou pokožkou. Avšak hnedá pokožka vyzerá stále na pohľad zdravšie, krajšie, keď sme opálení dokonca vyzeráme chudšie, takže pochopiteľne, opaľovanie sa predstavuje veľké pokušenie pre nás všetkých. 


Čo najviac zbožňujem sú „múdre“ reči známych, kolegov a kamarátov, keď sa vrátite z dovolenky. Ak sa nevrátite upečení do chrumkava, mnohí z nich si neodpustia poznámky v štýle: „A čo Vám tam celý čas pršalo?“

Mnohí z nás tomuto trendu podliehajú a preto nulové, alebo minimálne opálenie pre niektorých ľudí znamená, akokeby na žiadnej dovolenke ani neboli. Takže akonáhle sa takíto ľudia dostanú k moru, hneď prvý deň sa krémujú preistotu len „sedmičkou“, aby ich to chytilo a domov sa vrátili čo najviac opálení. Čo na tom, že hneď prvú noc nezažmúrili ani oka od bolesti. Touto fázou si prešiel asi každý a niekto sa z toho poučí a niekto si toto grilovacie ródeo absolvuje každý rok.


Pamätám si, keď som bola ešte teenager, ako ma otravovali miliónkrát omieľané múdrosti od mojej maminy. Ako mne a mojím sestrám zakazovala sa opaľovať od 11 – 15 hodiny, ako nás vytrvalo krémovala, aj keď sme sa bránili, že chceme byť hnedé. Keď mi vtedy moja maminka prízvukovala: „Koža si všetko pamätá...“, nevenovala som tomu väčšiu pozornosť. Mala som 13 rokov, tváričku som mala pružnú, bez jedinej vrásky a myslela som si, že tak to ostane už naveky :) 

Avšak aj keď sa nám to nezdá, je to pravda... S pribúdajúcim vekom naša pokožka odráža celý náš predchádzajúci život. Všetky spálenia, pravidelné fajčenie, lajdácke odličovanie sa, nedostatočný pitný režim, to všetko sa ukáže na Vašej pokožke. Keď sa príliš opaľujeme a máme niečo po dvadsiatke a nezdá sa nám, že by sme mali na tmavohnedej tvári nejaké vrásky, rozhodne to neznamená, že je všetko v poriadku. 


Ultrafialové žiarenie (UV) je neviditeľnou súčasťou slnečného žiarenia. Má tri zložky – UV-A, UV-B a UV-C, ktoré nepriaznivo vplývajú na naše zdravie. To najnebezpečnejšie – UV-C žiarenie našťastie pohlcuje ozónová vrstva a na zemský povrch preto nedopadá. Avšak UV-A a UV-B lúče spôsobujú poškodenie kože, ktoré si zo začiatku vôbec neuvedomujeme a nevšímame. 

Ich pôsobením vznikajú pod povrchom pokožky voľné radikály, ktoré poškodzujú membrány buniek. Bunky síce majú schopnosť sa obnovovať, ale niekedy je poškodenie už nezvratné a následky tohto poškodenia sa prejavia až po rokoch.

 
Ak budete dodržiavať čas na pravidelné obnovovanie ochrannej vrstvy pomocou krému na opaľovanie podľa svojho fototypu a medzi 11-15 hodinou sa vyhnete priamemu slnku, určite sa nespálite a ochránite svoju pokožku pred škodlivými účinkami UV žiarenia.

8 komentárov:

  1. Super clanok, kazdy rok sa mi stane, ze sa spalim, nech robim, co robim :D a kazdy rok si poviem, ze si uz musim davat na seba uz pozor...O tych fototypoch som citala uz viackrat, ale nikdy som ich nevidela tak prehladne zoradene...takze palec hore! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dakujem Katy :) Tak teraz uz snad budes vediet, kolko casu mozes stravit na slnku, aby si sa nespalila. Zdravie mame len jedno, tak si ho musime chranit, no nie?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Heh, ja sa akosi nemozem rozhodnut, ci patrim do druheho, alebo do tretieho fototypu :))) inak paradny clanok! konecne niekto, kto zdiela moj nazor a nepresadzuje besne opekanie sa na slnku bez kremovania sa! Ked vidim nejake babenky, ktore sa natieraju iba nejakym smiesnym olejcekom bez ochranneho faktoru a su uskvarene na uhlik, tak sa len chytam za hlavu, ze co to so sebou robia...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. :D No, ja som na tom nejako podobne :) asi som nieco medzi 2 a 3..opalujem sa dohneda, ale najskor sa mi pokozka zacervena a az potom zhnednem.. No tak ti poviem...kazdy sme si strojcom vlastneho stastia a treba len dufat, ze take dievcence sa skor, ci neskor poucia a zacnu si davat na seba pozor. Vyhovorky typu "ved v nasich zemepisnych sirkach to slnko ani nepali" urcite nie su namieste :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Skvelý post :) O opaľovaní som už toho prečítala mnoho a som rada že si to všetko pekne zhrnula do jedného článku :) Ja som trojka, takže leto by som mala milovať, ale paradoxne slnenie nie je moja obľúbená činnosť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dakujem Missy :) Ja tiez leto zboznujem, je to moje najoblubenejsie obdobie a rada si aj vychutnavam slnecne luce, ale vylihovat dlhe hodiny na slnku ma nebavi...ked som na dovolenke, skor sa furt macam v mori a "opalujem" sa len dovtedy, kym sa sa cela nevysusim a potom mi je uz moc teplo, takze idem hned o vody :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. pekny clanok, vidno, ze si s tym dala pracu:)

    OdpovedaťOdstrániť